Jak zbierać dane z produkcji?

26 stycznia 2022

Gdzie są nasze dane?

Ostatnie badania naszej galaktyki przeprowadzone przez astronomów z VERA w Japonii wykazały, że ziemia zarówno porusza się szybciej, jak i znajduje się bliżej supermasywnej czarnej dziury w centrum naszej galaktyki, niż wcześniej sądzono (EarthSky, grudzień 2020). Ale nie martwmy się, nasza planeta jest bezpieczna! W dodatku na szczęście, ten artykuł nie jest o astronomii. Wystarczy zdać sobie sprawę, że czarne dziury są interesującą osobliwością w przestrzeni, gdzie światło i materia ewidentnie znikają. Naukowcy mówią o zaniku informacji, co jest uważane za niemożliwe. Tak więc w rzeczywistości informacja znika z naszej zdolności do jej obserwacji.

Z tego punktu widzenia, czarna dziura ma wiele podobieństw do tego, co dzieje się z danymi przedsiębiorstwa produkcyjnego. Podczas gdy zbieramy coraz więcej danych w naszych bazach danych, szacuje się, że 55% z nich staje się ciemnymi danymi (ang. dark data), które nigdy nie są wykorzystywane w żadnym innym celu (poza zapełnianiem przestrzeni dyskowej). Niektóre źródła mówią o 90% ciemnych danych w naszych systemach. Zatem tylko od 10% do 45% danych, które gromadzimy jest użyteczne. Przynajmniej tak wynika z analizy dzisiejszych średnich wartości liczby przetwarzanych danych. Nie oznacza to jednak, że w ciemnych danych nie ma potencjalnej wartości. Nie oznacza to również, że firma produkcyjna nie może zrobić nic lepszego niż wykorzystanie tylko 45% danych.

Dowiedz się więcej o rozwiązaniu ERP 4FACTORY

Złote światło w ciemności

W artykule „Dane to nowe złoto” (https://www.dsr.com.pl/dane-to-nowe-zloto/) opisana została rosnącą wartość danych oraz fakt, że firmy muszą zabezpieczyć i wykorzystać wartość danych, które posiadają. Ostatnio pojawił się kolejny przykład tego, jak wartość danych może pochodzić z nieoczekiwanych źródeł: firma ubezpieczeniowa odkryła, że może spieniężyć swoje dzienne liczby nowych ubezpieczeń samochodowych. Menedżerowie inwestycyjni są skłonni płacić za te liczby, ponieważ dają im one wczesne wskazówki na temat sprzedaży samochodów. Oficjalne dane dotyczące sprzedaży samochodów od producentów OEM są przekazywane dopiero na koniec miesiąca, dlatego dane ubezpieczeniowe mają przewagę czasową, która pomaga menedżerom inwestycyjnym w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jest pewne, że w danych każdej firmy znajdują się takie ukryte skarby, być może dane, które można spieniężyć, a na pewno nowe spostrzeżenia dla kierownictwa, aby móc podejmować lepsze decyzje, a firma stała się bardziej konkurencyjna. Niezależnie od tego, czy jest się menedżerem IT, menedżerem liniowym, czy menedżerem wykonawczym, poszukiwanie nowych informacji z wykorzystaniem wszystkich danych powinno być jednym z priorytetów planu działania.

Wybieranie właściwych bitew

Istnieją tysiące obszarów, w których można znaleźć nowe złoto, więc zanim zaczniemy kopać, musimy mieć strategię w określaniu tego, co mamy nadzieję znaleźć. Zamiast zaczynać od tego, co już wiemy o swoim biznesie, powinniśmy zacząć od zadawania pytań o obszary lub wymiary, których nie znamy. Rozpocznijmy pytanie od słów „co by było, gdybyśmy wiedzieli…” i uzupełnijmy je rzeczami, których dziś nie wiemy. Na przykład: „Co by było, gdybyśmy wiedzieli, ile przerw w procesie produkcyjnym trwa dłużej niż 10 minut?” lub „Co by było, gdybyśmy znali krzywą zużycia energii elektrycznej w każdym gnieździe roboczym w ciągu tygodnia?”. Dla każdego pytania zastanówmy się, jaką przewagę może dać nam ta wiedza i nadajmy temu wartość punktową. Im więcej takich pytań możemy wymyślić i im mniej będziemy zgadywać odpowiedzi, tym lepiej. W końcu otrzymamy listę najważniejszych informacji, których brakuje nam dzisiaj, a które mają największą potencjalną wartość biznesową.

Przygotujmy się na sukces

Kiedy już zdefiniowaliśmy swoje spostrzeżenia docelowe, zastanówmy się, jak możemy je zdobyć. Możemy na przykład wysłać e-mail do kogoś z zespołu z prośbą o wyszukanie potrzebnych informacji. Jeśli mamy dobry zespół, możemy spodziewać się odpowiedzi już następnego dnia. W większości przypadków odpowiedzi zespołu są wiarygodne. Ale czy pozostaną one wiarygodne, jeśli będziemy zadawać to samo pytanie w kółko? Czy nie przysporzymy swojemu zespołowi dodatkowego obciążenia pracą, której można by uniknąć?

Lepszym sposobem na uzyskanie odpowiedniej wiedzy jest użycie rozwiązania analitycznego, które zapewni odpowiedni wgląd w dane w sposób automatyczny. Głównymi obiektami w takim rozwiązaniu są kluczowe wskaźniki efektywności – KPI (ang. Key Performance Indicators), metryki, które pokazują odpowiedzi na nasze pytania i mogą być połączone w przeglądy lub pulpity nawigacyjne.

W teorii zarządzania i raportowania istnieje wiele standardowych wskaźników KPI, więc warto sprawdzić, czy nasze konkretne spostrzeżenia docelowe pasują do niektórych z tych standardowych. Można poszukać ich w sieci, a to prawdopodobnie da nam więcej pomysłów na to, jak dostroić swoje mierniki.

Jeśli mamy szczęście i rozwiązania analityczne, które posiada nasza firma, mają dostępne widoki standardowych KPI, mamy od razu pod ręką odpowiedzi, których szukamy. Na przykład QAD Adaptive ERP ma wbudowaną analitykę, która oferuje ponad 350 predefiniowanych standardowych KPI we wszystkich obszarach działalności.

Dzięki temu samoobsługowemu rozwiązaniu analitycznemu, możliwe jest również tworzenie nowych KPI bez programowania lub znajomości programowania czy SQL. W prosty sposób z istniejących widoków danych QAD Adaptive ERP można zdefiniować agregacje, obliczenia i wizualizacje dostosowane do specyficznych przypadków biznesowych.

Wbudowane rozwiązanie analityczne ma również tę zaletę, że można zagłębiać się szczegółowych transakcjach systemu ERP 4FACTORY z zapewnieniem pełnego bezpieczeństwa naszych danych.

Ostatnia wskazówka dotycząca poszukiwania wiedzy z danych: przy każdym nowym projekcie, który rozpoczynamy, zastanówmy się, jak najlepiej zmierzyć jego sukces. Ustalmy cele i KPI na samym początku, a nie po fakcie, tak abyśmy mogli rzeczywiście zmierzyć wpływ i sukces swoich projektów.

Poszukajmy naszego złota!

Autor:

Alban Bentein

Product Manager w QAD Inc.

tłumaczenie z języka angielskiego i redakcja tekstu DSR S.A.

Dowiedz się więcej o rozwiązaniu ERP 4FACTORY

Przeczytaj także:

Dlaczego harmonogramowanie jest tak krytyczne?

Wskaźnik OEE – jak obliczać i interpretować wyniki?

ERP i CRM. Co to jest? Jakie są kluczowe różnice i korzyści?