Czy w produkcji rok 2021 dla branż spożywczej i produktów konsumenckich może być jeszcze bardziej „szalony” niż 2020?
12 lipca 2021
Jest rok 2021, ale nadal odczuwamy skutki pandemii rozpoczętej rok temu: wiele osób pracuje w domu, dostosowaliśmy się do nakładanych obostrzeń, wciąż powstają nowe mutacje wirusa, a pandemia generalnie nie odpuszcza, strasząc czwartą falą.
Nie wybiegając zbyt daleko w przyszłość, zebraliśmy przewidywania dotyczące sześciu obszarów, które z pewnością będą gorącymi tematami w branży produktów konsumenckich oraz żywności i napojów.
- Zakupy online: to akurat jest łatwe. Jeszcze przed pandemią, zakupy produktów konsumpcyjnych w sieci rosły z roku na rok. W 2020 r. zakupy żywności online wzrosły o 60%. Ten rynek bez wątpienia będzie się nadal rozwijał.
- Działalność e-commerce producentów: podobnie, producenci dołączają do trendu e-commerce, tworząc własne platformy sprzedaży online i sprzedając swoje produkty niezależnie. Będą potrzebowali infrastruktury, procesów, elastycznych i adaptacyjnych systemów korporacyjnych oraz kompletnego procesu planowania sprzedaży i operacji.
- Promocje w sklepach: kiedy wystarczająca liczba konsumentów zostanie zaszczepiona i poczuje się bezpiecznie, aby ponownie robić zakupy osobiście, branża detaliczna będzie kontynuować trend z ostatnich kilku lat, oferując promocje w sklepach. Producenci będą potrzebowali sprawniejszego zarządzania łańcuchem dostaw i kontroli zapasów, aby zachować elastyczność.
- Transformacja cyfrowa: Prognozy z początku 2020 roku dotyczące transformacji cyfrowej i zaawansowanych technologii są nadal aktualne. Producenci i przemysł muszą przyjąć IoT (ang. Internet of Things), inteligentną automatyzację, koncepcję Przemysłu 4.0 i druk 3D w sposób, który ma sens dla firm. Przetrwają na rynku dzięki elastycznym, adaptacyjnym rozwiązaniom technologicznym i zaawansowanym systemom cyfrowym w połączeniu ze sprawdzonymi najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak QAD Adaptive ERP, aby wyprzedzić konkurencję.
- Inwestycje producentów żywności i napojów w technologię: myślący przyszłościowo przetwórcy będą nadal zwracać uwagę na technologię bezpośrednią: sprzęt, który jest częścią procesu produkcyjnego (taki jak np. maszyna do pakowania w folię termokurczliwą) oraz technologię pośrednią, taką jak systemy oprogramowania (ERP 4FACTORY, planowanie popytu i łańcucha dostaw, jakość itp.). Sprawność i wydajność pozostają kluczowe dla wyniku końcowego.
- Zrównoważony rozwój i nowe praktyki w rolnictwie: jest to jeden z najgorętszych tematów w całym spektrum produkcji. Zrównoważony rozwój wymaga nowych inicjatyw, a w branży żywności i napojów może to oznaczać połączenie rolnictwa regeneracyjnego i precyzyjnego, aby zapewnić długoterminowe rozwiązanie poprzez połączenie nauki o środowisku i rolnictwie z technologią. Oba systemy wymagają nowych technologii, takich jak usługi GPS, systemy prowadzenia i automatycznego sterowania, narzędzia do mapowania i technologie zmiennej dawki nawozów (ang. Variable Rate Technology – VRT) w celu optymalizacji plonów.
Bez wątpienia wszyscy mamy nadzieję na znacznie mniej zakłóceń i powrót do normalności we wszystkich aspektach życia codziennego, ale niektóre zmiany pozostaną z nami na długo, jeśli nie na zawsze.
Autor: Stephen Dombroski
Director Consumer Products and Food & Beverage Vertical w QAD Inc.
ttłumaczenie z języka angielskiego i redakcja tekstu DSR S.A.